Chat with us, powered by LiveChat

SKREVET AF LINE PEDERSEN, PRÆ-MEDICINPROGRAMMET, 4 UGER PÅ ZANZIBAR.

Hej allesammen,

Mit navn er Line, og jeg er med Try Medics på Zanzibar marts 2018. Jeg er hernede som præ-medicinstuderende. Mine gode veninder hernede fra, Emma og Izabella, har i foregående opslag skrevet en masse om vores hverdag i hospitalspraktikken her på Zanzibar. Derfor vil jeg fortælle jer om min største oplevelse hernede udenfor hospitalet, nemlig safarituren.

Vi var 16 mand stærk klar torsdag efter hospitalspraktikken, hvor vi blev kørt til havnen på Zanzibar. Vi var på forhånd advaret mod de rigtig mange mennesker, som ville være til stede, og det viste sig da også at holde stik. Efter vi alle fik udfyldt vores papirer, og vi alle blev godkendt, ventede der sig en to timers sejltur med færge til Dar Es Salaam, Tanzanias fastland. Båden var proppet med lokale, og vi måtte sidde på gulvet, for at vi kunne være samlet. Her tror jeg, at vi følte os som ægte lokale.

Ved ankomst til Dar, stod vores guide Richard klar til at hente os. Sammen med to andre chauffører kørte de os til et hostel, hvor vi skulle overnatte indtil afgang tidligt næste morgen. En hyggelig aften på et rigtig fint hostel, hvor vi alle gik tidligt i seng, så vi kunne være friske og veludhvilede til fredagens strabadser.

Fredag morgen kl. 06:00 var vi alle klar til afgang mod Mikumi Nationalpark i 3 jeeps. Turen fra Dar til Mikumi varede 6-7 timer, og der blev både sovet, sunget og observeret meget på turen. Da vi endelig nærmere os nationalparken, begyndte vi at se de første dyr. Og begejstringen var stor! Giraffer, impalaer og aber var de første dyr, som kom til syne. Og da vi først kom ind i nationalparken, skulle vi ikke køre meget mere end 1min før de første zebraer og elefanter også kom til syne. Og der var mange. Rigtig mange. Der blev taget billeder i stor stil, mens vi kørte mod vores frokoststed inde i parken. Efter frokost kørte vi igen afsted, og der var massere af dyr alle vegne. Især giraffer, zebraer, elefanter, impalaer, vortesvin, gnuer, bøfler og en masse slags fugle i forskellige størrelser. Imens vi alle var totalt opslugte af det fantastiske udsyn, fik vores chauffør et opkald om en løve. Vi kom afsted i en fart, og rigtig nok så var der en ung hanløve, som nød skyggen under et træ. Og begejstringen ville ingen ende tage, da den rejste sig og gik lige forbi vores jeep og over vejen! Herefter gik jagten videre på flere løver, og blot 5min senere fandt vi 3 hunløver, som havde travlt med at fjolle rundt med hinanden. Nok som vi troede, at dagen ikke kunne blive bedre, så kørte vi direkte forbi 2 leoparder, som ellers er meget sjældne at se. Vi formåede altså på én eftermiddag at se alle af “The Big 5”, som er mulige at se i Mikumi Nationalpark. Humøret var højt på vej til vores hotel, som vi skulle overnatte på de følgende to aftener.

Lørdag morgen blev morgenmaden serveret kl. 06.30, og kl. 07.00 var vi igen på vej mod nationalparken. Vi startede dagen ud med at se en hanløve, som så godt mæt og træt ud, og dernæst en hunløve, som nød morgensolen på savannen: så var dagen ellers i gang. Dernæst gik turen mod området med flodheste og krokodiller, hvor vi så en masse flodheste og flere krokodiller hygge sig i det store vandhul. Igen spiste vi frokost midt på savannen i smukke omgivelser omringet af dyr. Efter frokost gik turen igen rundt på den fredfyldte savanne, hvor vi stille og roligt kørte rundt blandt dyrene og havde rig mulighed for at tage en masse billeder. Efter en hel dag på savannen kørte vi mod hotellet, hvor en god aftensmad blev nydt mens et par gode dage på safari blev diskuteret. Og jeg tror, at alle sov rigtig godt den aften.

Søndag morgen blev morgenmaden  serveret kl. 06.30, og dernæst påbegyndte vi de 6 timers kørsel mod Dar, hvor vi igen skulle med færgen. På vejen blev vi ramt af et kæmpe regnskyl, og vi blev godt våde, på trods af vi sad i bilerne. Det kom der en del sjov ud af, og uvejret stilnede da heldigvis også af, inden vi ramte Dar. 2 timer med færgen før vi igen ramte Zanzibar, hvor vores chauffør stod klar og ventede på os, ligesom aftensmaden gjorde, da vi igen ramte Try Medics huset. En hel fantastisk forlænget weekend, som bød på nogle af de vildeste oplevelser. Jeg kan kun anbefale alle, som overvejer medicin-, sygeplejerske-, tandlæge-, eller jordmoderfaget at tage med Try Medics til Zanzibar. Og samtidig tage med på safari. Jeg tør godt love, at I får en oplevelse for livet, som I aldrig vil glemme.